måndag 3 december 2012

Härliga Adventstid



Adventsmorgon och jag vaknar tidigt av en spännande dröm jag drömt förut och kan liksom inte hålla mig av spänningen att få veta hur det går. Men eftersom jag drömt det förut ändrar jag lite i drömmen och får en ny utgång. Men när jag ska hålla isär den nya handlingen från hur det utspelade sig en annan gång så blir det för mycket så jag vaknar. Typiskt! Nu fick jag ju inte med säkerhet veta hur det gick och i röran glömde jag bort hur det gick förra gången. Det är som att se en film och strömmen går precis på upploppet när allt kommer i ljuset och aha-upplevelsen ska infinna sig. Jag steg upp och gjorde frukost till mannen som fortfarande låg och sov. Det blev amerikanska pannkakor efter ett recept i Vår Kokbok serverat med skivad apelsin och lönnsirap.


Därefter hann jag med att tvätta några fönster innan det var dags att ge sig iväg ut och hitta lite mer bakingredienser, titta efter julblommor och så införskaffa en del praktiska förvaringslådor. Hittade blockljus som jag tänkt ha som adventsljus. Letade efter ett passande fat men hittade inget så när jag kom hem kom jag på den briljanta idén att använda fyra suffléformar pyntade med lite stjärnanis.


Var också på jakt efter grötris. Drog mig till minnes att jag sett något liknande grötris i någon mataffär någon gång här, men nu hittade jag det inte. Något jag däremot hittade var ett nära nog exempel på mannagryn. Aningens grövre. Kokade upp med mjölk och lite salt och det blev väldigt likt, både i smak och konsistens. Tände första ljuset och åt grötmiddag i bästa adventsstämningen.


Sent på söndagskvällen hittade jag en adventsljusstake jag hade glömt att vi tagit med. Så den fick ju också komma fram och få ljus. Hade nog tänkt att det kunde bli svårt att hitta en adventsljusstake så jag tog med den för säkerhets skull. Tändsticksaskarna är pysslade av min vän Janni och de har varit i min ägo i ett par år nu. Eftersom vi inte fick frakta med några tändstickor i containern så fick de tömmas och packas med tomma. Nu har de fått påfyllning av amerikanska tändstickor.


I lördags var jag på SWEAs julmarknad, i en av kyrkorna granne med mig. SWEA, Swedish Women´s Educational Association, är en organisation för och med svenskar ute i världen. Så temat på julmarknaden var Sverige och svenskt julfirande. Jag skulle arbeta i fiskdammen på eftermiddagen (har aldrig varit med om fiskdamm på jul) men hann med en sväng och kollade in alla stånden och såg ett luciatåg innan dess.

Lucia med sitt följe.
Ursäkta dålig bildkvalité

Var man tidigt uppe och trängdes med alla barnfamiljer skulle man haft chansen att köpa sig en flaska julmust och lite glögg. När jag kom dit mitt på dagen var dessa varor slutsålda. Även alla IKEA-affärer i min närhet har slut på allt sådant. Det bor ju trots allt 10.000 svenskar här i Sillicon Valley så jag tycker ju att de borde lära sig efter ett tag (affärerna alltså) att ha mer grejer hemma. Svenskar som bott här ett tag vet åtgången och bunkrar upp när de får tag på nåt. Alltså inget kvar till mig när december är här...

Fiskdammen var full av överraskningar och kön ringlade sig lång så vi drog över på tiden rejält. Vi fick nämligen inte avsluta förrän det inte var en kotte kvar som ville fiska efter en överraskning för $1. Efteråt var jag helt slut och sjönk ihop som en säck på en stol. Då fick jag denna uppmuntrande gåva som min vän Anna  plockat i sitt träd på tomten! Vilken lyx att ha sådana här gyllene frukter (eller några frukter överhuvudtaget) växande i trädgården.


Syrlig och söt. Helt perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar