måndag 10 december 2012

Nobelfest med pyssel

Idag har jag tittat på Nobelfesten samtidigt som jag pysslat. Livesändningen via Internet var verkligen inte den bästa. Jag fick uppdatera sidan ett hundratal gånger under de timmar festen pågick. Trägen vinner. Maten, kläderna, stämningen, ja det mesta gick genom rutan. Dessutom tyckte jag Nobelpristagarnas tal var fyndiga och så fick jag chans att höra lite mer om deras upptäckter och prestationer. 


Medan festligheterna pågick uppdaterade jag en väninna som oturligt nog jobbade denna dag och ville höra alla detaljer. Men jag har som sagt också hunnit pyssla, bland annat med äpplen. Skar äppelskivor, doppade dem i apelsinsaft  (i brist på citron) för att de inte ska bli bruna och hängde sedan upp dem på sugrör så att de kan torka. Jag tänkte ha dessa till dekoration, men de går lika bra att tugga i sig för den som är sugen på det.


Jag har också gjort klart tre renar som ska bli grandekoration i årets gran. Först ritade jag en mall, klippte ut renen och en spegelvänd ren i ett glittrigt skumpapper som har klister på baksidan. Passade ihop de två renbitarna och knöt en bjällra runt halsen. Sedan var det bara att trä dit en upphängningstråd så renen hänger hyfsat rakt. Väldigt kreativt och roligt att hitta på sitt eget julgranspynt.


Har också arrangerat lite granris och mistelkvistar vi köpte igår på väg hem från ett adventsfika. Härligt att få in lite skogskänsla och granrisdoft. Änglaspelet fick vi förra året i julklapp. Vi har alltid haft ett änglaspel på julen så länge jag kan minnas så det känns extra bra att vi fick ett eget som vi kunde ta med i flytten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar