torsdag 29 november 2012

Snart december!


Nu är jag tillbaka från semestern. Oj vad skönt det var med semester! Har en massa bilder jag vill visa, men det tar ett tag att sortera så det får bli i ett kommande inlägg.


Vädret här i SF är grått och temperaturen har gått ner så pass att jag fick tillfälle igår att använda vinterkappan :) Det är snart december och jul-månad, med allt vad det innebär. Först och främst börjar tv-julkalendern snart. Mysteriet på Greveholm är tillbaka! Det är min favorit. Det kan ha någonting med att jag har en förkärlek till slott ;) Japp, jag kommer sitta bänkad. Har inte bestämt mig bara om jag ska se den direkt när den släpps på svt-play eller vänta ut tidsskillnaden och se den på morgonen här. Lutar starkt åt morgonen här så att det blir rätt datum och en riktig julkänsla.


Igår var jag till en second-handbutik och fyndade denna fina julkalender, helt oanvänd (alltså oöppnad) och med 24 luckor för $1. Taget! Annars är det vanligt med en 25-dagars kalender här.


Sen var jag till mataffären och slog till på en tidning med lite amerikansk jul-inspiration.


Hittade mandelmassa på mataffären också, men inte saffran. Tänkte baka saffransgifflar till advent. Ska ut och leta hyacinter också. Har för mig att jag har sett det i någon rabatt i somras, så det borde finnas att köpa någonstans. Lukten av hyacint är väldigt mycket jul för mig. En annan lukt som hör julen till är doften av apelsin. Fick med mig femton apelsiner hem varav tre är på provtorkning i kylen.


Vi får se hur det går med torkningsprocessen.
Om det blir bra tänkte jag ha dem till dekoration lite varstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar