måndag 31 december 2012

Apelsinglass med pepparkakskross


Nu har jag förberett en efterrätt till nyårssupén. Det blev hemmagjord glass med apelsinskal på en botten av pepparkakskross. Pepparkakorna är av den sats jag gjorde innan jul. Till efterrättsformar använde jag suffléformar och slipper på så sätt uppläggningsarbetet under middagen. Tänkte bara strö på lite pepparkakskross på toppen innan servering. Känns som att det blir en bra kombination med lite apelsin och pepparkaka. Förmodligen har gästerna inte hunnit bli trötta på de varorna eftersom de var kvar i stan över julen och alltså inte åkt Sverige runt till sina släktingar och ätit sig runda på pepparkakor :)

Glassen är av det enkla receptet:
3 äggvitor (vispas för sig)
3 äggulor & 1,5 dl socker (vispas för sig)
3 dl grädde (vispas för sig)
Blanda ihop alla ingredienser och tillsätt valfri smaktillsats.
Jag rev ner skal från två apelsiner, men glassen är god även utan smaktillsats.
Häll upp i form och in i frys. Min sats räckte till 8 suffléformar.

1 kommentar:

  1. Ser riktigt gott ut, måste jag prova att göra..=)

    Pusspuss
    Nasse

    SvaraRadera