fredag 7 december 2012

Bortgång och lite hemgång

Här i krokarna ordnar IKEA julbord ikväll och jag ska dit. Vi är ett gäng svenskar som passar på att träffas, äta gott (förhoppningsvis) och tillsammans hålla liv i de svenska traditionerna. IKEA står för mycket svenskhet och för svenskar utomlands har det väl blivit en naturlig samlingsplats. Jag själv blir lite nostalgisk när det hänger en jättestor bild på en svensk skog med texten SMÅLAND vid matserveringen. Då känns Sverige inte så långt bort ändå. Det är till och med så att varuhuset är väldigt lik flera jag besökt i Sverige. Så om jag skulle ha väldig hemlängtan någon gång så skulle jag kunna åka dit, sitta i en Ektorp, titta ut över Småland och kanske smaska på en Tårta från fikaserveringen.


Häromkvällen var jag dit när jag var på väg hem från en kompis. Det var väldigt, väldigt urplockat bland alla julsaker, men som tur var hittade jag både glögg och julmust. Så glad jag blev! Känns lite dumt att köpa saker som fraktats över halva jorden, men nu stod de där och jag ville jättegärna ha dem så då köpte jag dem. Är lite kluven dock, jag vill inte uppmuntra onödiga transporter...


All julmust smakar lite annorlunda. Men denna var helt ok och med tanke på att jag nästan blev utan så kan jag slänga till med att den smakar fantastiskt :)

Hittade också olja att olja in skärbrädor, träbrickor och andra trä-attiraljer med så det har jag sysselsatt mig med idag.


Det var länge sedan så nu sög de åt sig ordentligt.


Använde bakplåtsstället som torksällning. Då kunde jag smeta in hela brädan i olja. Tänker att de får stå så tills de inte suger in mer. Den stora skärbrädan sög så mycket att jag är tvungen att hela tiden ösa på mer olja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar