söndag 9 december 2012

Det svenska julbordet


Julbordet på IKEA i fredags var väldigt trevligt. Personalen hade gjort sitt bästa med att få svensk julstämning i dukningen och att få med de i min smak viktigaste rätterna på julbordet.


Tyvärr fanns ingen Janson. Det hade funnits på sittningen innan och tog antagligen slut. Istället serverades potatisgratäng, men det tror jag inte de var vana att tillaga för potatisen var inte på långa vägar klar. Det var som att äta rå skivad potatis med lite flytande grädde på. Ingen höjdare när jag var beredd på något annat. Köttbullarna fanns där i alla fall och miniprinskorvar, julskinka, flera sorters sill och både ugnsbakad och gravad lax, gravlaxssås, ägghalvor och ostar.


Det serverades ingen julmust så jag tog pepsi som substitut, men det var för mycket klor i vattnet (eftersom det görs på nåt pulver och kranvatten) så det smakade som att få en kallsup i badhuset. Har i och för sig blivit mer van vid klorsmaken, men i SF är det ofta inte sååå mycket klor i kranvattnet.


Det var inte bara svenskar som ville äta av julbordet. Ärligt talat var det färre svenskar där än jag trott.


Efterrättsbordet bestod av tre olika sorters brownies (inte så mycket svensk jul men väldigt gott), deras egna  äppelglögg, rispudding med mandelflarn (den var supergod) och sedan pepparkakor.

Summa summarum tyckte jag det var absolut värt slantarna ($13), bra julstämning, helt ok julbord, det som var gott var riktigt gott och man blev mätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar