torsdag 27 december 2012

Julafton i SF


Vi började med grötfrukost. Vörtbrödet blev jättegott och risgrynsgröten perfekt.


Efter frukosten tog jag på mig hatten och vi begav oss ut på en promenad i staden.


Solen sken och värmde så vårjackan räckte.


Staden visade sig från sin bästa sida så här på den svenska julaftonen.


Fint och pyntat är det vid varje hus.
Uppblåstbara snögubbar är en vanlig syn då snö är väldigt ovanligt här.


Hemma igen började vi förbereda för julbordet. Janssons frestelse, köttbullar och prinskorv.


Jag gjorde en rödbetssallad som blev väldigt populär. Även de som inte brukar äta det annars åt med god aptit. Jag använde mig av inlagda rödbetor som var skivade. Sedan blandade jag en yoghurt (liknande de grekiska/turkiska yoghurts som finns i Sverige) med majonäs och smakade av blandningen så den behöll lite av yoghurtsyran. Rörde ihop smeten med tärnade rödbetsbitar och vips hade vi fått en frisk rödbetssallad.


Vi dukade med finservisen till uppläggningen  och hade tända ljus överallt.

Efter maten blev det julklappsutdelning med allt vad klapparna under granen hade att erbjuda.


Fina paketinslagningar är en fröjd för ögat.

2 kommentarer:

  1. Vilken stämningsfull jul!! ser jätte mysigt ut, och maten ser underbart god ut!!!

    Pusspuss
    Nasse

    SvaraRadera
  2. Glömde skriva att du är söt som socker som alltid!!

    Puss Nasse

    SvaraRadera