onsdag 12 december 2012

Bakning med bakslag

Bakade hela gårdagen tills jag stöp av utmattning. Det drog ut på tiden rejält, något jag inte alls väntat mig. 

Först ut var pepparkaksbakning. Det gick nästintill smärtfritt. Lyssnade på radiojulkalenderns elva första avsnitt. Den var jättebra och spännande. Skönt att få lyssna i ett streck så jag fastnar ordentligt för den.

Åter till bakningen. Jag hade planerat det noga så att jag skulle vara som mest effektiv. Ett av de moment som är jobbigt vid pepparkaksbakning är när jag skurit ut kakorna och förflyttningen till plåten nalkas. Det är inte alltid förflyttningen går smidigt. Många gånger blir det lite ihoptryckta figurer. Det ville jag nu undvika och tänkte att det var lika bra att baka ut degen och skära ut formerna direkt på bakplåtspapperet.


Vilken suverän idé! Då skulle ju alla hamna där utan att de riskerade att deformeras.

Synd bara att problem nummer två uppstod då. Det var att jag hade skurit ut för många på liten yta. Inte bra :( Då skulle alla kakor växa ihop vid gräddningen. Återstod att klippa papperet och få isär alla kakor och placera dem därefter på plåtar.


Det blev i alla fall mycket effektivt, för det tog inte alls lång tid att klippa isär dem och kakorna blev finare än någonsin!


Detta sätt kommer jag definitivt använda igen.

Klar med pepparkakor nu till ett måste för min del på julen. Det är ett havrekex med gamla anor. Bakningen började riktigt bra.


Havregrynen svällde fint i mjölken.


Degen kändes perfekt att arbeta med.


Kruskaveln var med i flytten och beredd att användas och efterrättsglaset passade perfekt som kexform. Ja allt gick smidigt och bra och jag hade riktigt roligt. Tills gräddningen kom.

Jag har vant mig vid att ställa in ugnen i Fahrenheit. Är det riktigt kinkigt slår jag upp exakt temperatur på nätet. Temperaturen var rätt, men kakorna såg helt ogräddade ut. Vafals! Väntade ett tag till men då började kexen torka på ovansidan, fortfarande utan att fått färg. Det var varmt i ugnen så den var inte trasig.

Detta var mitt första riktiga möte med problemet att värmen i ugnen bara kommer underifrån. Hade inte tänkt på det förut för allt annat har blivit bra som jag har bakat. Det finns en övervärme, en broiler-funktion som kan sättas på, men då bara när den andra värmen är avstängd och de gick inte att kombinera. Jag fick alltså experimentera mig fram från plåt till plåt och avvägt växla mellan vanlig ugnsvärme och broiler/grill-funktionen. Mot slutet började jag närma mig något bra men då var plåtarna och kexen slut. Kexen blev inte alls som de ska bli, men de är ätbara och bättre än att helt vara utan dessa godingar. I princip ska de se ut som de gör innan de åker in i ugnen med den skillnaden att de är gräddade och har en lite mer gyllene färg. På grund av ugnsfadäsen har jag ingen bra bild på hur de "ska" se ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar