söndag 9 december 2012

2:a Advent


Har fixat till adventstaken sedan jag fick fatt i det fat jag var ute efter.


Blandade nötter med lite kottar och små drivvedsbitar jag plockade på Hawaii. Ett par kanelstänger, några stjärnanis och ett par betonghjärtan som jag gjorde förra året fick också pryda fatet.


Några av apelsinklyftorna körde jag lite lätt i ugnen efter att de legat en vecka i kylskåpet och stack ner dem vid ljusen. Det blev väldigt fint.

Igår när jag var på en inflyttningsfest så började mitt hår brinna. Värdparet hade ställt ut värmeljus lite varstans varav några stod på en rumsavdelare i brösthöjd. Det var lite småtrångt i rummet och jag kom för nära med mitt utsläppta hår. Det gick fort och jag märkte ingenting förrän någon började dunka mig över hela ryggen. Tur att det släktes snabbt så det var bara några hårstrån som rök. De runtomkring sa att lågorna stod höga. Efteråt luktade håret sådär riktigt illa som det gör när man bränt ett hårstrå, eller som i mitt fall flera stycken. Ljusen släktes straxt efteråt och det blev en lärdom för alla att vara extra försiktig när det är levande ljus i närheten.

Särskilt i juletid när många tänder ljus så ökar risken för bränder och brännskador markant. Jag blev inte skallig och brände mig inte eller så. Jag hade en väldig tur, sådan tur att det inte ens syns. Så var försiktiga när ljusen är tända. Det går fort när det väl börjat brinna och hela ens värld kan rasa på bara några få minuter. Ta hand om er och era ljus och Glad andra advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar