söndag 25 december 2011

Helande grönt


Fixade lite pynt till dukning och till julbordet. Så kul att botanisera i en trädgård och sätta händerna i lite grönt.Väl inne fick grankvistarna lite rött julpynt medan det lite lägre arrangemanget fick tillskott av två små hållare med ljus. Zinkbaljornas hårda kalla yta passar bra med mossans mjuka bädd och kvistarnas spretiga barr och när sedan lite rött pynt tillkommer så känns julens värme än mer. Till nyår kan man byta till vita ljus och endast ha lite silvrigt eller guldigt pynt i kvistarna. Har man inte i så mycket pynt från början är det lättare att uppdatera till nyår.

När jag ser sådan grön mjuk mossa är det ofta jag tänker på Trolltider, den där gamla julkalender med små troll som bodde i en stubbe och som gick i repris på jullovsmorgon när jag växte upp. Eller så börjar tankarna dra iväg till rumpnissarna och Ronja Rövardotter och hennes vårskrik.

En gång när jag var ute och gick i en gammal skog på våren stötte jag på en större yta som var täckt med fin grön mossa. Den var så tjock och mjuk och helt oemotståndlig, så jag lade mig ner och låg där ett bra tag och filosoferade. Att vara helt omsluten av naturen på detta sätt och sluta ögonen eller ligga och titta på grenarna högt ovanför som svajar lätt i vinden var mycket rogivande och nästan sövande. Helt underbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar