tisdag 13 december 2011

Hälsning om julefrid




Var på badhuset igår kväll så nu är julbadet gjort för i år J Hoppade i basängerna, skuttade i vågorna och rutschade i kanorna, man får göra vad man kan så länge snön lyser med sin frånvaro. Passade på innan det bar iväg till badet att baka lite. Det blev saffransgifflar efter premiären förra året. Det är samma deg som till lussekatter, men man bakar ut dem som bullar med smör, socker och riven mandelmassa på innan man rullar ihop den till en längd och skär i bullbitar. Trixet är att man placerar bullbitarna på högkant i stället för liggande (och har mandelmassa i, mycket viktigt). Bakade ut några lussekatter också. Försökte gör dem små eftersom jag annars har en tendens att göra dem väldigt stora, de blev som ett lillfinger ungefär så jag blev nöjd.




Bakade också en av mina favoritkakor vid juletid, Herrgårdsbröd. Bakade enligt ett lite modifierat recept från kakboken Sju sorters kakor. Hade rivet skal av apelsin i istället för av citron och sedan hade jag i lite bittermandel. Var uppe väldigt tidigt i morse och lussade, egentligen hade jag inte gått och lagt mig så jag tror jag kan ha varit den första lucian för dagen. Lussade med de nybakta lussebröden. Snart ska jag iväg och försöka få mig en skymt av en annan lucia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar