onsdag 7 december 2011

Cravings blir julkalender

En söndag för ett par veckor sedan fick jag värsta julpysselcravingen. Jag hade en idé om att jag ville göra en julkalender, en sådan där platt av papper och med luckor. Jag har samlat på mig en del pysselsaker genom åren och kom på att jag skulle använda mig av ett vikkort som bas. Har flera kort på lager som jag kan pyssla av och har man inte det kan man vika ett lite tjockare papper. Jag ville inte göra julkalendern till mig själv eftersom jag visste vad som skulle gömma sig bakom luckorna, så jag tänkte att min ena syster skulle få kalendern. Jag tycker oftast att det är lättare att pyssla om jag har en specifik mottagare. Eftersom kortet inte är så stort, ca 11 x 11 cm, gällde det att få plats med 24 luckor med lika många motiv bakom.


Det svåra var att leta på 24 platta och relativt små motiv som har nå´t med julen att göra och helst vara förknippad med dess specifika dag. Det var som att lägga tetris med motiven och när de var fastlimmade på insidan, markerade jag på framsidan var luckorna skulle vara. När jag skar ut luckorna lämnade jag lite vid hörnen så att luckorna inte kan öppnas av sig själva. Sedan var det till att limma ihop kortet i alla skarvar mellan luckorna. Det var klurigt men det var det värt och en hel söndag senare var julkalendern klar.

Voilá!


God Jul är stämplat med en scrapbookingsämpel och bandet knöt jag om för att få lite 3D effekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar