fredag 27 januari 2012

Hunnit massor


Idag har varit en sån där superdag. Jag har hunnit med massor. Det började med att jag bakade innan frukost. Sedan var det tvätt varvat med städ, plock och fix. Har också rensat och stuvat om i garderober något jag velat få gjort länge men inte riktigt vetat hur jag vill ha det. Och när allt är klart är det skönt att sitta ner och njuta av en kaka.

Pappersformarna var egentligen tänkta för mindre muffins men jag klippte av dem i överkant så att de skulle passa till kakorna.


Syltgrottor ska det bli.


I stället för hallonsylt som är det traditionella så använde jag vår hemmagjorda svartvinbärssylt.


Gillar alla sorters bakverk, men småkakor a´la sju sorters kakor ger en sån myskänsla hos mig. Lite kafferepfeeling, mysig stämning, tid att sitta flera timmar och njuta av tillvaron medan man dricker kaffe/saft och äter kakor.


Ska jag baka, som jag måste erkänna inte är ett nödvändigt ont utan en lyx i vardagen, så kan jag lika gärna köpa ekologiska produkter och fairtraidprodukter till ingredienserna. De är dyrare men arbetar för bra saker och ska jag ändå unna mig en kaka så kan jag lika gärna unna oss bättre arbetsförhållanden för de som odlar produkterna och renare och snällare odlingsförhållanden och dessutom bidra till en mer hållbar framtid.


Använde äkta vanilj. Det syns som små prickar i kakorna och ger dem en aningen mörkare nyans, men gu så gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar