fredag 27 januari 2012

663 barn


663 barn blev hemlösa i Sverige till följd av vräkning år 2011!

663 barn!

I Sverige!

Vräkta!

Och detta bara år 2011. Alltså detta sker varje år, i nutid!

Att det finns barn i Sverige som är hemlösa kände jag till men att så många blir det varje år till följd av vräkning var jag inte medveten om. Regeringen har (såklart) en nollvision och vad de gör för att nå dit har jag inte koll på. Man kan hoppas och antar att regeringen i alla fall ökar klyftan mellan de som ligger i riskzonen och de som de facto blir vräkta.

Här sitter jag i en bostad med väggar och tak. Jag är vuxen och kan klara mig själv. Jag har en stabil tillvaro, har råd med mat på bordet och kan betala mina räkningar. Motsatsen är de hemlösa barnen. De utan väggar och tak, de utan makt att styra över sina liv, de utan chans att klara av att betala räkningar som sedan gör dem hemlösa.

Jag får ont i hjärtat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar