lördag 12 januari 2013

Mr Sandman var är du?

Vad gör man när man inte kan sova. Tankar far genom huvudet som snabba blixtnedslag och så fort jag är på väg att somna lite så får jag en nysatack och blir klarvaken. Jepp, jag har försökt att meditera. "Tänk bara på en sak.. nej vänta, tänk på ingenting!" Men ändå kommer andra tankar farande och stör. Jag har ett block vid sängen där jag kan skriva av mig mina tankar och låta de förvaras på papperet istället för i huvudet. Blocket är väldigt lägligt vid sådana här tillfällen, men just inatt kommer det bara nya tankar hela tiden, inga jobbiga eller så utan väldigt intressanta. Så sida efter sida blir fylld med text. Himla jobbigt, men gör ändå inte att jag somnar.

I staterna kallas John Blund för Mr Sandman efter HC Andersens karaktär som strör magisk sand i ögonen så man får fina drömmar. Men inatt lyser han verkligen med sin frånvaro. Jag blir irriterad för att jag inte somnar och det är inte precis bästa medicin mot det. Så vad göra? Har funderat på att sätta mig i min sköna läsfåtölj o läsa (eller bara somna), men jag vet att jag kommer bli stel i nacken om jag somnar sittandes i den, been there done that.

Om en timme börjar solen gå upp och då känns det kört om jag inte somnat innan dess. Troligtvis kommer jag vara trött hela dagen och kanske inte på bästa humör. Kommer jag att orka hänga med på de roliga saker vi har inplanerat? Den som är vaken då får se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar