tisdag 22 januari 2013

De små sakerna


Små saker kan göra mig riktigt glad. Som denna handgjorda tvål som luktar fantastiskt gott och som jag blir glad av var gång jag tvättar mig med den. Hittade den på en marknad i Berkeley för ett par helger sedan. Den var rätt stor så jag delade den och kan på så sätt få två tvålar av en. Den inte bara doftar gott, den är också trevlig att se på och känns väldigt bra mot huden. Det är de små sakerna i vardagen som gör att tillvaron lyfts upp en aning.


Ett annat exempel på ett vardagsföremål jag blir glad av varje gång är denna tekopp. Helt fantastiskt fin och bra på alla sätt. Den är stor, förhållandevis ganska lätt, håller värmen bra och är skön att hålla i både med en hand och med två. Dekoren får mig dessutom på gott humör och det är ju inte så tokigt som start på dagen. Den fanns på Indiska för några år sedan.


Sen blir jag väldigt glad av min tekanna som jag tar fram när jag vill sitta och dricka te länge. Den är så förtjusande söt och införskaffad i en liten butik i Gamla stan i Stockholm. Butikens namn kommer jag dessvärre inte ihåg.


På kvällen innan jag ska somna har jag denna fina lampa tänd och när jag ska släcka den känns det magiskt. Jag drar lagom hårt i den lilla kulan, den snärtar till lite rytmiskt, ljuset släcks, kulan släpps och gungar sedan vaggande fram och tillbaka tills den stannar. Ibland klonkar kulan emot lamparmen så det låter svagt klonk, klonk. Himla mysigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar