torsdag 31 januari 2013

Livet med ro


Januaris sista timmar.

Första månaden är till ända på detta spännande år. Är så ovan med att kunna sitta och sola benen i Januari. Särskilt som jag både hör och läser om den kalla vintern i Sverige som inte tänker ge sig i första taget. Januari blev en betydligt mer solig månad än vad vi hört att den kunde vara här i San Francisco.

Lyfter huvudet och blickar framåt. Vad kan februari tänkas erbjuda?

Spännande är det i alla fall att leva och bo i ett annat land än det jag är van vid. Det finns så mycket som skiljer, men (tack och lov) också en hel del som är lika. Kan tänka mig att det hade varit mer utmattande om olikheterna hade varit fler. Jovisst är det spännande med olikheter. Men att inte förstå post- eller banksystemet, inte kunna språket, gjort fel angående gester och subtila eller helt outtalade regler, inte förstå skyltar, vara obekant med maten i mataffären, inte veta hur den skall tillagas, inte förstå hur en bussbiljett köps, inte kunna konversera, inte veta hur man gör för att få sina toalettbehov uträttade, det är utmattande. Jovisst gör jag fel ibland. Men felen är ringa jämfört med hur det kunde ha blivit om jag inte sedan barnsben hade blivit bekant med språket och kulturen som tillhör detta land i väst.

Tar livet här lite med ro eftersom jag känner att olikheterna är överkomliga och att det inte dyker upp en massa otrevliga överaskningar i fråga om kulturkrockar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar