fredag 12 oktober 2012

Höst med innepyssel

Ute luktar det höst och inne håller jag på och pysslar i bästa höstanda. Timmarna försvinner fort när jag går in i pysselmode. Swush så hade nästan sex timmar gått och inte hade jag ätit lunch heller. Snabbt i med en sen lunch och sedan iväg för att möta upp mannen på bestämd tid. Ute hade det varit dimma hela dagen men under tiden jag var ute så tilltog vattenmängden i dropparna tills luften inte kunde bära mer och lite lätt regn började falla. Det är det första regnet jag upplever i SF och det är inte dåligt med tanke på att jag nu varit här i dryga tre månader. Jackan blev lite fuktig och jag saknade mitt underbara paraply så mycket att jag lovade mig själv att ta med det nästan gång himlen ser likadan ut.

Åter till pysslandet. Det är så skönt att ha tiden och göra allt det där småpyssladet jag skjutit på så länge. Lagat lite här och där, tvättat än det ena än det andra och pysslat lite nya saker. Idag blev jag klar med en bok som jag frankerat och postat och här är lite bilder från processen.



Idén var en födelsedagspresent till en blivande ettåring. Jag tänkte mig en enkel bok. Lite text, lite handling och tydliga bilder. Började med en planering över sidorna. Hade några scrapbook-papper med barnmotiv som jag började klippa ut figurer ur i önskad mängd.


När allt förarbete var klart var det dags att sätta igång och pyssla ihop boken. Använde mig av acid-free lim för att fästa motiven och en acid-free penna till att skriva texten. Jag behövde inte fästa motiven så vansinnigt mycket eftersom jag sedan skulle plasta in den för bästa hållbarhet för ett barn.


Berättelsen är skriver på baksidan av motivet innan och kommer synas på vänster sida när boken är färdig.


Laminatorn åkte fram och jag körde igenom varje bokblad några gånger så plasten skulle fästa ordentligt. Sedan putsade jag till hörnen med en vågig sax så hörnen blev rundade och inne vassa.


Därefter gjorde jag hål för ryggfästena med en håltång och fäste ihop boken med scrapbooking-nyckelringar.


Jag beundrade mitt verk på sex bokblad innan det var dags att stoppa boken i ett kuvert och skicka den med posten.


Boken är väldigt stryktålig och jag hoppas den kommer användas flitigt.

2 kommentarer:

  1. Hej! Snygg bok! Hälsa mannen. /Tröjan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack så mycket:) Det ska jag göra. /Bästis

      Radera