måndag 15 oktober 2012

Här är det inte tio i två som gäller

Sitter och läser körkortsboken. Det är en del som skiljer karliforniska regler och rekommendationer från svenska. De ska ju möta behov och förutsättningar i varsitt land så det är inte så konstigt. Det mesta är likt i alla fall och bygger på sunt förnuft.

Men det finns en del skillnader. I Sverige fick jag lära mig att rattgreppet tio i två var det bästa, medan man här rekommenderar kvart i tre eller ännu hellre tjugo i fyra. Detta för att minimera hand och underarmsskador, men främst för att modernare bilars styrservo är så pass känslig att det räcker med en liten handrörelse för att bilen ska svänga. (Nu låter det som att vi bara har gamla bilar utan styrservo i Sverige, men det är ju inte alls sant.) Nu vet jag ju inte om rekommendation om rattgreppet har ändrats i Sverige, det var ju trots allt tio år sedan jag tog körkort.

Det finns några andra skillnader:
Man för köra mot rött om man ska svänga höger. Under förutsättning att det är fritt och om ingen förbudsskylt mot detta finns (t.ex. röd högerpil). Man får av samma princip köra mot rött då man ska göra en vänstersväng då de båda korsande vägarna är enkelriktade.

Alla bilar (oavsett färdriktning) i närheten av en rödblinkande gul skolbuss måste stanna. Annars riskerar man höga böter och indraget körkort i ett år, för att inte tala om att man kan råka köra på ett skolbarn!

Det finns ofantligt många korsningar med STOP. I samhällen, på glesa landsbygden och i stora städer är i princip varje korsning en korsning med ett STOP. Och man ska definitivt stanna helt innan man kör vidare, även om man inte ser skymten av en kotte! Såvida det inte är en bevakad korsning med ljus, då får ljuset säga sitt. Stannar man inte helt innan man kör vidare riskerar man böter och prick i registret. Sedan är det lite "först till korsningen får först köra" om det är STOP för alla, men det finns lite bi-regler som är värt att kolla upp.

Det känns bra att färska upp teorikunskaperna så här efter tio år och det är en fördel att reglerna inte skiljer sig så mycket. Det finns lite annat utseende på skyltar m.m. och mycket står skrivet på körbanan, men det följer oftast en logik. Så har man knäckt logiken och kommer ihåg den så ska det nog inte vara så svårt. Det tråkiga är bokens layout. Det är svart maskinskrift på grått tidningspapper, spaltmeter efter spaltmeter med endast ett fåtal illustrationer. Den övervägande mängden bilder utgörs av helsidor med reklam :(  Vilket i och för sig var väntat eftersom den är gratis och finns att ladda ner som pdf på dmv.ca.org

Trafiken är väldigt lugn här i San Francisco med omnejd och det är bara att följa strömmen. Kör man fel så är det bara att hitta nåt säkert ställe att stanna på så att man kan hitta vart man är och vart man ska på en karta. Människorna här är i allmänhet väldigt hjälpsamma, så det är bara att fråga om du inte vet. Navigationssystem är bra att ha i bilen, men det tajmar inte alltid så kolla skyltar och byt fil i tid. På de breda sexfiliga motorvägarna kan det ibland vara två avfarter i samma avfart eller straxt efter varandra eller så kan det vara en åt höger och en åt vänster, medan mittenfilerna fortsätter framåt. Det kan också vara så att motorvägen delar sig så tre filer går åt ena hållet och tre åt andra. Men det löser sig. Kör säkert, ha överblick, kör i samma hastighet som majoriteten av trafikanterna, ha tillräckligt med bensin i tanken och få inte panik om något går fel är mina råd om du ska ut på de karliforniska vägarna. Ska du köra bil i San Francisco så tänk på att det är väldigt många gator som är enkelriktade.

Det är något visst med att köra bil i ett land där bilen är en sådan central del av livet och att ta sig fram. Mycket är anpassat och byggt efter att man ska kunna köra bil länge och bekvämt. Det enda undantaget för bekvämlighet jag kan komma på är att en del motorvägar består av långa sträckor med betong och inte asfalt och känns rätt hackigt i alla skarvar. Det finns en praktisk förklaring till användandet av betongplattor och det är att eftersom det är konstant rörelse i marken här (jordbävningsrisk) så går tungt trafikerade asfaltvägar sönder i större utsträckning än betongvägar. Men förutom det, njut av upplevelsen att köra på vägar anpassade just för att ta sig fram bekvämt med bil!

2 kommentarer:

  1. Hej! Följer bloggen med glädje.
    Att man rekommenderar 20i4, beror också på att om krock-kudden utlöser så blir risken för skadorna mindre på händer och handleder.Gäller även här i Svedala sedan några år ;-). Hälsa ***. /PK i Mora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du följer bloggen :)
      Vad bra att du uppdaterade mig om det. Det var ju tio år sedan jag tog körkort så det här med risk för skador av krockkuddar var inte så tydligt då. Mannen hälsar tillbaka. Trevlig helg!

      Radera