onsdag 26 september 2012

Att handla och laga mat


Att gå och handla mat är ju spännande i ett nytt land. Att förstå sorteringen av varor, hitta rätt varor och välja bland en massa olika märken och specialinnehåll.


Frukt och grönt är ofta staplat i fina pyramider och blir duschade emmellanåt med en rejäl regnskur med tillhöran åsk- och blixtdunder. Lite ovant sådär första gången, men allt eftersom tycker jag det är en väl fungerande varning så man inte blir översköljd när man sträcker sig efter en grönsak.


Oftast finns det en uppsjö olika märken att välja på, men det mesta är low-fat eller non fat. Alltså inget för mig som vill ha ordentliga produkter utan en massa tillsatser eller borttagning av naturligt innehåll. Totalt 0 % skyltar de stort med här och jag blir genast fundersam.
Men vad innehåller den då???? 


Blev dock glatt överraskad när jag kom till kaffehyllan. Bredvid all annan märkeskaffe står vårt svenska Gevalia! Jag bara måste köpa den. Dels för att se om den är lite kraftigare i smaken, om jag har tappat känselspröna, eller om är den anpassad till amerikanerna och smakar blaskigt trots mörkrosten?


Blev lite fniss-faktor när jag gick förbi denna glass innehållende Extreme Moose Tracks, alltså extrem älgskit! Trodde det var bara tyskar som var inne på sånt, men tydligen går det bra här med. Blev inget köp av den varan, men en annan gång kanske.


Väl hemma kunde jag inte låta bli att laga mat på godsakerna. Det blev en förrätt på smörstekta rödbeta på en bädd av mozzarella och spenat toppad med lite persilja. Till huvudrätt blev det en grönsakssoppa med broccoli, squash, tomat, lök, paprika och lite salt.


Hade också skivat aubergine, värmt den i ugnen och toppat med parmesan. Alla rätter blev så bra så de kommer jag göra flera gånger, särskilt förrätten.


Hittade Yeast på affären, så det blev äntligen dags för att sätta en deg :)


Fick exprementera lite med mått och mängder men det blev bra till slut. Jag brukar vanligtvis kalljäsa i kylen över natten så det är bara att skjutsa in i ugnen på morgonen och få nybakt, men med denna jäst var jag tvungen att använda vatten tempererat till runt 50´C så då går det inte att kalljäsa. Så det var bara till att vara vaken några timmar till och baka färdigt.


Vill man pröva på receptet så använd ett paket jäst. Lös upp den med en nypa salt. Häll på kallt vatten, vattenmängd beror på hur mycket bröd du vill göra. Häll sedan på mjöl och rör om under tiden. Degen ska ha en lätt kladdig nästan rinnande konsistens. Låt stå med fuktad bakduk i kyl över natten. Jag brukar klicka ut degen på en plåt och sedan in i ugnen på typ 225´C tills de fått färg och rest sig lite.


Det dumma är att det inte ingår några plåtar till lägenhetens ugn! Det är ju inte så att man flyttar runt med en massa plåtar som passar alla ugnar så jag använde lite av varje som brödformar i stället och ett par galler som ingick.


Muffinsplåten fick komma till användning.


Och lika så sockerkaksformen.
Blev riktigt bra!

3 kommentarer:

  1. Du är så söt Ida!!! Du verkar ha de toppen där borta men ack så tom de är här hemma utan dig!!! Spännande med bakningen..blev brödet gott?=) Pussar å kramar // Nasse

    SvaraRadera
  2. Det är toppen här! Brödet blev en hit så det har jag gjort om :)
    Puss & Kram!!

    SvaraRadera
  3. Systern den äldre4 oktober 2012 kl. 07:49

    Jag önskar den rätten och brödet när jag kommer på besök. Kram

    SvaraRadera