torsdag 22 mars 2012

Något att fira

Inlägg nummer 100!!!

Det här måste firas lite extra så jag har gjort hemmagjord glass på det väldigt enkla receptet

3 dl grädde (40% fetthalt)
3 ägg
1,5 dl socker
ev smaksättning, t.ex. 3 dubbeldaim


Dela på äggen i vitor för sig och gulor för sig. Börja med att vispa vitorna till hårt skum. Skummet ska klara "vända uppochner över huvud"-testet.



Sedan vispas gulorna med sockret i separat bunke till hårt vitt skum och därefter grädden för sig.



Blanda ner grädden i äggulesmeten och vänd därefter försiktigt i äggviteskummet. Denna glassgrund är god som den är och kan nu hällas upp i valt fryskärl.


Vill man ha med smak så bör smaktillbehöret blandas ner innan äggviteskummet tillsätts så inte skumeffekten försvinner.


Som smak kan jag föreslå daim som med fördel bankas till bitar innan den lämnar förpackningen (blir lite ruffigare bitar och man slipper skära), hasselnötter som hackas till lämplig storlek eller bär som man plockat färska eller har frysta från förra säsongen.


Häll upp glassen i portionsformar eller i förpackning och låt stå fryst tills den stelnat, tiden beror på hur stora formarna är. Bjud, imponera och njut!

2 kommentarer:

  1. Jag funderade rätt länge på hur du lyckats fotografera bilderna. Sen insåg jag att det kanske var någon annan som gjort det. :P Smarrigt!

    SvaraRadera
  2. He he, det är en gåta... Faktum är att jag har tillgång till ett stativ och kan använda tidsutlösaren :)

    SvaraRadera