måndag 20 februari 2012

Hår i armhålan och lömska hudveck

Något som har skett ett antal gånger när jag ska sova nuförtiden är att mitt långa hår kilar in sig i armhålan och fastnar där i vecket. Okej det var väl inte så farligt säger ni, men när jag sedan sömndrucken ska flytta huvudet lite på kudden så fastnar huvudet i rörelsen och rycker till i håret, och inte bara i håret, det rycker till hela huvudet också, värsta wiplash-snärten. Inte nog med det och att det dessutom gör vansinnigt ont i hårbotten (jag är håröm), det gör ont i den utsatta armhålan också!

Självklart vaknar jag och måste fiska upp allt hår och frigöra det från det lömska hudvecket i armhålan. Jag har full förståelse för att människor med längre hår väljer att fläta det på nätterna. Jag har prövat det, men är inte alltid bekväm med det. Men sanningen är att jag inte är så bekväm med att få en wiplash varje gång jag flyttar huvudet i sömnen heller.

Så för att kunna fortsätta ha långt hår men ändå sova gott måste jag komma på en lösning. Alternativen jag har är att fläta en stor fläta, vilket blir som att ligga på en stor tjock fisk, alternativt två mindre fiskar (blir sne i nacken bara av att tänka på det). Annars kan jag ju alltid sätta upp håret i en knut på toppen av hjässan, men då ser jag ut som Einstein i håret när jag vaknar eftersom allt det yttersta håret har gått av av slitage och tovat till sig så det sticker rakt ut. Inte okej att slita så på håret.

Ida Einstein - fotomontage

Har även prövat att sova med mössa, men eftersom mössorna primärt varit avsedda för utomhusaktivitet vintertid så är de alldeles för varma att ha i sängen. Jag har på senare tid börjat fundera på att sy en lagom tunn nattmössa som håller håret på plats. Jag ser i glaskulan en framtid där nattmössor blir vanligare och säljs i varje underklädesbutik där man idag kan köpa nattsärkar.

Det är i behoven uppfinningar föds...


Ps Bilder från upplevelsen kommer, det är mycket foton att gå igenom :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar