lördag 11 februari 2012

Bästa 90-årspresenten


Min morfar ser ut som en något äldre och lite bredare version av Alfons Åbergs pappa med världens smile :) Snart fyller han hela 90 år och som födelsedagspresent tänker jag ge honom mina hembakade vaniljbullar som han tycker så mycket om. Så idag har varit bakdag här hemma.


Jag använder en kavel av silikon eftersom degen inte fastnar lika mycket som i en kavel av trä, även om träkaveln är insmord till tusen.


Jag gör snurror och det har jag gjort sedan jag för första gången bakade bullar. Det är superlätt och jag tycker det blir godare så eftersom gojset i mitten hamnar lite överallt på bullen. Sen ska det ju vara mycket gojs också oavsett vad man väljer för ingredienser. Jag penslade på matfett och strödde på strösocker och vaniljsocker.


Glömde att jag inte hade ägg hemma. Jaja, det får gå ändå så jag smörjde med lite extra matfett på bullarna innan jag strödde på pärlsocker och satte in dem i ugnen. Direkt när jag tog ut bullarna penslade jag dem med vatten så de inte skulle bli torra.


Bullarna ska jag ju ge bort i present så då passade jag på att skriva en hälsning på bullpåsarna.


Detta är en underbar present och de blev mycket bra trots det saknade ägget.

Min morfar föddes på soffan för 90 år sedan i samma hus som han bor i idag och snart ska jag dit och fira honom :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar