söndag 26 februari 2012

Födelsedagsrace

Nu har det varit födelsedagsrace, kalasfest i fredags och storkalas i går.


En födelsedagspresent till kalasbarnet ochen rolig födelsedagsanekdot från en resa till USA som vi gjorde tillsammans. Säger man till på restaurangen där man äter födelsedagsmiddag kan personalen dyka upp med en sång och en gräddbomb. En traditionell (?) amerikansk gräddbomb består av ett stort glas på fot med vispad grädde med ett ljus i. Hela glaset står i sin tur på ett fat med en massa vispad grädde. Här snålas det alltså inte på grädden. Vet inte om det spelade någon roll i vräkigheten att vi befann oss på the cheesecake factory vid tillfället, det var vräkigt i matväg oavsett var man åt. En tiondel hade varit tillräckligt, men sedan är det ju normalt att ta hem sina restaurangrester i en doggy bag också :) Miljövänligt kan man tycka, men jag tycker de kunde ha dragit ner på matlagningen så hade det varit än mer miljövänligt.

Å fiskarens armar är sååå långa.
En annan anekdot från samma ställe är att jag som inte var speciellt hungrig (vi åt konstant) skulle beställa en liten cesarsallad innan jag skulle pröva cheesecaken. In kom en stor skål som hade räckt till tolv personer. Det var säkert minst två stora isbergshuvuden och 2 kg hela kycklingfiléer i. Jag kommenterade försiktigt att jag hade beställt en LITEN cesarsallad (och tänkt mig en liten salladsassiett i storlek). De sa helt sonika att jag hade fått en liten sallad. Då frågade jag smått road hur stor den stora var. Den var tio centimeter bredare i diameter och ännu högre. Ok tänkte jag och öste över lite på en mindre assiett så att jag över huvud taget skulle kunna äta lite innan den gigantiska cheesecaken skulle komma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar