tisdag 5 mars 2013

Jordgubbsglass


Kom på att jag ville göra jordgubbsglass innan jag skulle sätta tänderna i dagens sysslor. Har tänkt det i en vecka nu att det vore kul att göra på jordgubbarna vi har i frysen. Dessutom var det längesedan jag gjorde egen glass.


Först körde jag de frysta gubbarna med stavmixern. Stannar man där har man en härlig sorbé (valfritt att tillsätta socker). Men jag ville göra gräddglass så då fortsatte jag med stommen till glassen.


Gräddglass:
Vispade tre äggvitor riktigt hårt strödde i lite socker och vispade lite till så det blev maräng.
Vispade tre äggulor med 1,5 dl socker till en ljus, tjock smet.
Vispade 3 dl grädde.


Börja med att röra ner äggulesmeten i jordgubbssorbén, sedan är det bara att vända ner först grädde och sist äggvitemaräng innan det ska pytsas upp i formar och in i frysen.


Väntar med spänning medan frysen gör sitt jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar