torsdag 7 mars 2013

Härliga tulpaner


Ååå vad jag gillar tulpaner! Dessa gillar jag speciellt mycket eftersom de luktar vår. Egentligen tycker jag de luktar påsk och jag kan inte riktigt säga varför. Jag visste inte ens att jag tyckte att påsk hade en speciell lukt. Men det är lite som att de luktar aningens utslaget påskris samtidigt som de luktar påsklilja och lite tulpan. Väldigt konstigt, men härligt.

Egentligen gillar jag att de luktar gott överhuvudtaget, till skillnad från de flesta andra snittblommor här i landet i väst som inte luktar alls(!). Jag brukar fråga i blomaffärer om de har några blommor som luktar. Jovisst har de det säger de och tar fram liljor(!). Det är de enda blommor med lukt som verkar finnas. Själv tycker jag inte liljor tillhör kategorin blomdoft, visst luktar de ytters lite, men inte den goda blomdoft jag är ute efter, mer lite fränt (de är dock väldigt fina att se på). Det verkar vara stört omöjligt att få lukta på lite härlig blomdoft i blomaffärerna. De har blommorna, men de luktar ingenting. Det är som att doften försvunnit i transporten (de importerar blommor från Holland och Sydamerika precis som Sverige). Har aldrig upplevt något liknande i Sverige, avsaknad av blomdoft i en blomaffär! Nåja, jag är väldigt nöjd med mitt tulpanfynd som jag kan sitta och sniffa på länge, länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar