onsdag 1 augusti 2012

So far, so good!



Mina fötter stektes idag vid varje korsning jag stannade vid. Himlen var molnfri och den lilla vinden som skänkte mitt ansikte en liten fläkt när jag gick framåt var så välbehövd. Var ute och gick gata upp och gata ner på jakt efter en blomaffär jag läst om. Stannade till vid en liten affär som sålde dessa välbekanta kakor. Jag var tvungen att kolla produktionsland och jodå de är en produkt av Sverige : )



När jag gick gata upp och gata ner (i alla branter) blev jag stannad två gånger och frågad om vägen. Jag hjälpte till så gott jag kunde, men det som förvånade mig var att den andra personen ganska snart sa att jag hade svensk dialekt! Det jag blev förvånad över var att han måste ha haft en bra svensk referens eftersom han kunde särskilja min engelska dialekt från exempelvis en norskas engelska dialekt. De flesta amerikaner som jag mött brukar blanda ihop Sverige med Schweiz så jag drar slutsatsen att han antingen känner några svenskar och/ eller rest jorden runt samtidigt som han är bra på att höra ljudskillnader.

Har annars förbättrat min engelska avsevärt den senaste tiden och kommit in i språket även om jag fortfarande har problem med säljare som pratar fort i telefonen samtidigt som de ger en väldans massa erbjudanden och man är rädd att tacka ja till fel saker. Men det problemet hade jag i Sverige också så det hänger nog inte så mycket ihop med språket. Det mest creepy på den fronten har varit när det är ett inspelat dravel som drar igång och inte en person som säger just det just då till just mig. Då har jag oftast inte något tålamod att lyssna och förresten kostar det pengar för mig! Ja, jag hoppas jag hittar någon operatör med ett bättre erbjudande för nu betalar jag lika mycket oavsett om det är jag som ringer eller om någon ringer till mig. En del misstag gör man i början och ett var att jag inte tänkte på att de faktiskt tar betalt från mig varenda gång jag tar emot något, som ett ynka sms eller mobilsamtal.


Tillslut hittade jag en blomaffär och en man som kunde sätta ihop en bukett till mig. Luktärt och gerbera, mmm den doftar ljuvligt. Anledningen till buketten är en namnsdag. De firar inte namnsdag här, men det gör jag ; ) Fick sätta den i en saftkanna eftersom vi inte har någon bättre vas här i den tillfälliga lägenheten.


Tänkte att jag skulle visa lite bilder från Nya lägenheten. Fortfarande tom och det verkar som att vi får vänta ytterliggare sex veckor minst innan containern kommer.


Min kompis Britt fick vara med på ett hörn, vilket ger en bra referens om storlek. Vardagsrummet med parkettgolv och balkong som är lika bred.


Väl ute på balkongen ser vi ut över Bay:en och över på andra sidan åt vänster (eller österut). Kameran gör tyvärr inte vyn en rättvis bild :(


Söderut är det kullarna ner mot San Francisco International Airport och vi ser nästan ända ner till mannens jobb.


Till höger (eller västerur) har vi kullarna som är den enda barriär mot det stora blå och som dämpar kustvindarna en aning.


Öppen planlösning.


Både spisen och kylen finns i köksdelen och inte i nåt annat rum :)


Sovrummet är det enda rummet med matta. Den är dock bara några mm tjock. Det finns någon lag som säger att man måste täcka minst 80% av golvytan med matta. Så har man parkett måste den också täckas till 80 %, det räcker alltså inte med att ett rum är helt täckt. Vi får se hur det blir med den saken..

Mer om lägenheten en annan gång. Istället...


Lite smått och gott från första månaden i San Francisco


En helt vanlig frukost, om man äter ute vill säga. Nej då, det är bara vad jag valde på menyn :) Mer vanligt är  äggröra med bacon, stekt potatis (eller strips) och en toast till och en latte eller milkshake till. Blir väldigt mycket mat och jag blir proppmätt på en fjärdedel utan att räkna in drycken. För det mesta äter jag dock frukost hemma för det blir billigare och jag slipper slänga mat.



Promenering, promenering, promenering. Strosande, långa utfall, tuffa uppförsbackar, smått springande, stillastående eller kutande. Ja, alla varianter har jag hunnit med.



Ser sevärdheter, fina vyer, turiststråk och historiska monument.



Beställer en smaskig sallad i cool träskål på en mysig shoppinggata.



Parkhäng.




Skjutsat mannen till jobbet, även om han oftast åker buss.



Har besökt IKEA och ätit köttbullar, sett bilder på Småland och tänkt på min vän Nalle Puh hemma i Sverige.



Lånade en väns pool och solade och badade en hel dag, ända tills solen gav upp.



Klämt i mig en cheesecake, donut eller annat smaskens de har som specialitet i detta land.



Gått på baseballmatch och hejat tokigt mycket på hemmalaget Giants som vinner för att vi är där och hejar! Hurra!


Det gäller att vara fokuserad när man hejar så att laget verkligen vinner.

Har också hängt på rooftop bars med vänner och druckigt drinkar och dansat till musiken tystnat och de ber alla att köra hem försiktigt (!)


2 kommentarer:

  1. Syster den äldre2 augusti 2012 kl. 05:03

    Du verkar ha sysselsättning :). Ser fram emot fler bilder från lgh. Lgh ser fräsch ut. Du skriver om den fina buketten, kan du inte fota uppifrån? Ska snart ut på stan och kolla upp vilken guidebok jag ska skaffa inför trippen till dig :) är laddad! Pöss o Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Gumman!

    Det är såå kul att läsa vad du/ni har för er. Är inne och kikar flera gånger i veckan. Ni verkar ha det så roligt och spännande. Har du tid någon dag kanske vi kan höras över skype eller något liknande? Jag har hört från säkra källor att Nalle Puh tänker på Ior ibland oxå. ;)

    Tar gärna din adress sen när ni har fått det klart :)
    Ha det riktigt gott! KRAM!

    SvaraRadera