fredag 17 augusti 2012

KaffeKaffeKaffe



Senaste kaffeförvärvet testades idag!! Köpte det på IKEA när vi var där sist.


Jag har sagt det förut och jag säger det igen
Jag älskar doften av kaffe!



Kan sniffa hur länge som helst men slutar när jag inser att det inte kommer finnas någon smak kvar till själva kaffet annars. Den första aromen som stiger upp precis när förpackningen öppnas är hur ljuvlig som helst. sedan kan jag ju alltid passa på att sniffa lite när pulvret ska måttas och hällas på plats i filtret. Drar jag ut lite på det hänger doften kvar längre.


Finns inget kaffemått bland husgeråden (!). Men en glasskopa finns däremot så den använder jag som mått och förvarar vid kaffeburken.
Notera de söta filtren. Har bara sett de större varianterna på ca 12 cm i diameter.

När jag sedan hade gjort mig en latte av kaffet märkte jag direkt att något var annorlunda. Det smakade som på café, som när latten görs på smakrikt kaffe med nästan nymalda bönor. Jag måste nog säga att det beror på kaffepulvret för jag använde samma metod och bryggare som innan när jag använt ett annat kaffemärke. Bryggt kaffe i detta land är inte så smakrikt, eller snarare smakar det sällan kaffe (många gånger smakar det bara dåligt vatten). Man måste gå till ett fik där de använder ordentligt rostade bönor och rätt så nymalda för att det ska smaka något. Sedan brukar det behövas två espressoshots om man beställer latte, ibland tre.

När jag nu skulle brygga mitt kaffe så gick huvudströmmen. Huvudströmbrytaren går om jag brygger kaffe samtidigt som jag värmer mjölk i micron. Kunde ju hoppats på lite bättre kraft där. Jag menar ett kylskåp och några laddare är det enda som är igång för tillfället. Lite mer än så tycker jag det ändå ska klara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar