onsdag 15 augusti 2012

Planering och möblering

Eftersom lägenheten är tom och möblerna ej har kommit så har jag ritat upp lägenheten i SketchUp så länge för att planera och underhålla mig med lite kreativitet. Mycket skoj! Där kan jag möblera och ändra om hur som helst, hitta på möbler och färgsätta, spara olika alternativ och testa en massa utan att släpa runt på en enda möbel.

Det som jag ändå måste tänka på är de faktiska förhållandena med lägenheten som inte går att ändra. Kan ju inte borra ett stort hål i väggen även om jag skulle vilja :) Det vi också måste tänka på är att fästa alla bokhyllor och liknande ordentligt i väggen och inte ha något tungt hängande i taket om det blir jordbävning. Det är lite små jordbävningar i bland här i detta aktiva landskap så det är inte omöjligt att glas klirrar ihop.

De tunna väggarna har fått mig att fundera på om det överhuvudtaget går att fästa något i dem. De kanske faller ihop i en pulveriserad hög om man slår i en spik. De är i alla fall inte en trygg vägg att luta sig emot. Jag har prövat och det märktes nog flera våningar neråt. Väggen bågnade som värsta tunna plastskivan (och lät lika dant), men jag tippar på att det är någon tunn gipsskiva med väldigt glesa träreglar emellan. Känns alltså inte så säkert att fästa vägghyllor på.

Balkonggolvet är en stor cementplatta i alla fall så den går nog inte sönder i första taget :) och det är där jag planerar min oas. Vill egentligen ha en trädgård, men eftersom vi vill testa statsliv och lägenhetsliv ett år först så får jag använda balkongen till det behovet. Tur att jag skrubbade alla plattorna till balkonggolvet och bestämde att de skulle med i flytten, de kommer göra sig bra på vår nya balkong :)

Eftersom lägenheten ligger nära Japantown så är jag lite inspirerad av japanska trädgårdar när jag funderar över balkonglayouten. Det känns som en bra inspirationskälla som också har många lösningar för liten yta. Men, men de idéerna kan fortfarande ändras och omarbetas.

Letar också Ateljé, har försökt kontakta några uthyrare men inget svar än. Får jag inte tag i någon blir det till att göra rum för grejerna hemma... Också nåt att fundera över och bra att ha SketchUp till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar