fredag 10 augusti 2012

Min egen bästa frisör


Har klippt mig :) Tur att jag tänkte på att packa ner frisörsaxen i resväskan hit. Jag klipper mig själv de gånger då jag inte lyckats övertala mannen att göra det och muta med att jag klipper honom. Det går väldigt bra och jag har gjort det i flera år. Anledningen är att jag förlorat förtroendet för frisörer. De vet inte hur man klipper mitt hår!! Jag menar hur svårt kan det vara. Det är lite lockigt men än sen då? Det finns en massa människor med lite lockigt hår och några få virvlar, så svårt är det inte. De som annars får förtroendet att klippa mig är vänner som är bra med saxen. De vet hur man använder en sax (eller kniv) och förstår det här med hår och frisyrer, har ett estetiskt öga och kan kommunicera med den som blir klippt (och då menar jag kommunicera om håret och inte bara om skvaller). Ok, jag har en rätt negativ bild att bli klippt av en utbildad frisör. Jag har gått på nitar om och om igen. Otur ja eller? De lyckas klippa alla (?) andra men inte mig.. så då var det lika bra att ta saken i egna händer och få det gjort som jag vill ha det.


Nu när håret är långt och det bara ska toppas är det rätt enkelt och bara står framför spegeln och luta huvudet och sträcka håret snett utåt i rätt vinkel men så att jag ändå når. Detta fungerar även om man klipper avancerade frisyrer men var noga med att separera håret och fästa upp det som inte ska klippas. Ok, här krävs det att man kan visualisera resultatet och förstå 3D-effekten av klippandet, annars blir det kaiko och en helt annan frisyr. När jag hade riktigt kort hår (ett par centimeter typ) så var det också ganska enkelt om jag hade tillgång till en vikspegel så att jag kunde se i profil och bakifrån. Då räckte armarna till och jag kunde stå upprätt och sträcka håret rätt ut åt alla håll utan att behöva böja mig :)


Färga hår kan man också göra hemma (om badrummet och en handduk tillåter) om man kan få tag i rätt färg, handskar och verktyg och eventuellt en hjälpande hand från en vän. Det är när man inte litar på sin egen förmåga, inte orkar göra allt själv, har en längtan efter att komma till en frisörsalong eller har annan anledning till att inte göra det själv som man kanske borde gå till en frisör. Men man kan ju alltid testa själv. Håret växer ju ut, modet ändras konstant och det går alltid att göra nya frisyrer. Och tänk om det blir bättre än du väntat dig, tänk om du är din egen bästa frisör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar