måndag 16 april 2012

Internationellt körkort och lite andra grejer

Är helt utmattad efter tre superintensiva tentaveckor. Skrev en stor tenta i fredags som jag tror jag klarade, men det är frustrerande att det tar så lång tid att få svar. Helst vill jag veta på en gång, men förstår att det är omöligt.

Under tentaperioden har jag inte haft en chans att tänka på den stundade flytten, men nu måste jag. Har insett att det är bra att skaffa ett internationellt körkort som jag kan använda tills jag skaffar ett amerikanskt. Ett svenskt körkort kan tas emot med skepsis och ge onödiga problem med trafikpolisen. De har inte alltid koll på vad ett svenskt körkort innebär och vilken kunskap som krävs för att få det. Vad jag läst om att skaffa ett amerikansk körkort framgår att ett relativt enkelt teoriprov bör avläggas och att man kör upp genom att köra ett varv runt kvarteret och "fickparkera" genom att köra in bakom en annan bil och inte mellan två bilar, alltsomallt ca 8 minuter. Men vad det egentligen innebär återstår att se när det är så dags.

Har också passat på att fråga kloka människor i min omgivning hur det fungerar med att flyttpacka. Eftersom det inte endast är en resväska som ska med utan ett helt bohag så skeppas det mesta och därmed anlitas ett flyttföretag som kan försäkra flyttens säkerhet av grejerna. Flyttföretaget packar allt så att allt blir rätt gjort och dokumenterat och så att försäkringen kan gälla. Men hur gör jag då med allt småplock, alla småsaker. Jag illustrerade detta med exemplet "om man har 200 örhängen löst liggande i en byrålåda, hur gör de då?" eftersom jag hade hört att de skruvar isär allt och singelpackar det med etiketter så visste jag inte vad jag skulle tro. Svaret blev att de gör en amerikansk packning. Alltså: Är inte örhängena förpackade i små boxar utan ligger löst så häller de hela innehållet i en påse och markerar diverse. Slutsats: Vill jag hålla ordning på mina grejer gäller det att jag packar alla småsaker själv i små kartonger och lådor som flyttpersonalen sedan kan stuva ner i flyttlådor. Det kändes bra att jag faktiskt får göra det så nu ska jag ner och leta lite småkartonger i källaren.

Annat att tänka på är att ordna med banker. Vad ska jag ha för bank i Sverige medan jag bor i USA? Olika banker har olika avgifter, dels årsavgift men också uttagskostnader och valutapåslag vid uttag i annat land. Vilket alternativ är bäst, för det känns bra att i alla fall ha ett svenskt bankkonto när jag befinner mig i Sverige på besök. Amerikanskt bankkonto måste jag skaffa i vilket fall, det vore dock praktiskt med så låg kostnad som möjligt för överföring mellan de olika nationella bankkontona så att jag kan göra internetöverföring när det behövs oavsett håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar