tisdag 26 februari 2013

Gastronomiska upplevelser

Tänkte bjuda på förra veckans gastronomiska upplevelser.


Först ut är Dumplings i Chinatown.
Första gången jag äter dumplings. Var mycket godare än jag väntat mig. Knyttena var fyllda med lite olika ingredienser. En dumpling var fylld med fläskkött och lök som var hackad i små bitar och förstekt, den föll nog mig i smaken mest. Helt klart något jag vill äta igen.


Till efterrätt prövade jag en Gul Gelébit.
Är inte mycket för mat med gelékonsistens men vad sjutton, jag måste ju pröva när det är så olikt mat jag annars äter. Det var en vaniljig smak med en lite touch av mild ingefära och rivna bitar av något med lite rå äppelkonsistens. Vissa av de rivna bitarna smakade mild ingefära, andra bitar smakade mer som skivad vattenkastanj (kan också ha varit ingefära men av språkförbristningar mellan mig och kvinnan bakom disken så kom inte mycket fram i ljuset). Den var godare än väntat men på grund av min svårighet för gelékonsistensen kunde jag inte avsluta efterrätten. Kul att pröva. Kan rekommendera den till alla som gillar gelékonsistenser.


Har varit och fikat i Little Italy där jag åt en hyffsat god Chokladmousse.
Moussen var rätt så fyllig som en ganache och trots att det var små chokladbitar i smakade den inte jättemycket choklad. Det var lite skumt, men konsistensen var bra. Moussen var aningen ljus i färgen vilket kan tyda på att de inte haft i så mycket choklad. Ett minus var också att den serverades i en pappersbägare på ett i övrigt stilfullt café. Latten var jag nöjd med i alla fall :)


Hade införskaffat färska Majskolvar som jag kokade och åt med lite smör. Jag är dunderförtjust i majs så att sitta och gnaga på en majskolv är så gott! I Sverige tycker jag det tillhörde sommarmånaderna men här kunde jag göra det i februari. Enkelt och väldigt gott.


Mannen kom en dag hem med Sushi. Känns alltid lika fräscht att äta. Dessa rullar var fyllda med lax och avokado. Sedan älskar jag den inlagda ingefäran till. Mmm! Lade upp det lite snyggt och fram med pinnarna från Asien (är överförtjust i att äta med pinnar). Jag är mycket för att äta med ögonen så en snygg uppläggning även om det bara är till mig förhöjer upplevelsen och måltiden. Inte alls en tung måltid, men man kan definitivt bli mätt. samtidigt som det smakar gott.


I fredags gav jag mig på att göra Pannbiff. Har kanske hänt att jag gjort det en gång tidigare i mitt liv, så detta var något speciellt. Så himla gott det var! Kommer att göra om det lite oftare än innan :) Gjorde på ett helt vanligt recept i Vår Kok Bok. Inga konstigheter alls, men bryter av ordentligt mot matutbudet i den här staden. Riktig svensk husmanskost! Jag gjorde potatismos till, stekte lök, rev morötter och gjorde lite sås av skyn. Festligt och väldigt gott på fredagskvällen!


I söndags när vi hade gäster över på mat och spel gjorde jag Spaghetti Carbonara. Satte på pastavattnet. Förfräste lite baconbitar i pannan, blandade ihop grädde och riven parmesan i en kall kastrull. Kokade pastan. Hällde av baconfettet från pannan och rörde ner baconbitarna i parmesangrädden. Knäckte ner ägg i smeten och värmde upp den på svag värme i en minut och hällde den sedan över den avrunna spaghettin i kastrullen. Smakade slutligen av med salt och peppar. Det blev riktigt krämigt och gott och till serverades sparris tillagade i ugn. Mumma!

3 kommentarer:

  1. Minns du skräckfilmen från japan med kvinnan som åt dumplings? ;)

    Tvekade länge första gången jag skulle smaka, men mums vad gott det var!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja jag vet!! Tänkte på det hela tiden. Försökte säga något om det utan att avslöja det värsta för min gravida vän...

      Radera