tisdag 3 juli 2012

Framme!!

Nu har jag äntligen packat upp min dator så det kan bli ett inlägg, ett väldigt långt inlägg.

Eftersom det är mannens företag som betalar flytten vill de se till att vi har det så bra som möjligt. Vi reste i businessclass och får de första två månaderna i en möblerad lägenhet (som städas en gång i veckan) innan vår container kommer. Resan gick väldigt smidigt, vi reste Linköping-Amsterdam, Amsterdam-San Francisco.


Första flyget. Och jag som alltid undrat vad som sker bakom draperiet, kändes himla mysko, särskilt eftersom vi två var de enda i businessclass på första streckan. Vi fick frukost på det planet.


Sedan var det dags för nästa flyg. Det var döpt till Guayaquil, en stad vi besökte för några år sedan.


På detta plan fanns det fler som reste i businessclass. Gott om utrymme hade KLM, även om British Airways har ännu bättre stolar, eller bås som det faktiskt är där man kunde ligga plant och dra upp jalusier så att man fick ett eget krypin. .



Sedan var det dags för den obligatoriska gottebagen med ögonbindel, sockar, lypsyl, krämer, tandbortskit och öronproppar, allt för att resan ska vara så behaglig som möjligt. Killarna fick ett grått set och tjejerna ett rosa... 


Champagnen lät inte vänta på sig.


Sedan fick vi se menyn och välja huvudrätt till den trerätters som snart skulle serveras.


Förrätten. Soppan som jag kallar den (uppe till vänster) var superdupergod!


Huvudrätten. Jag valde lamm. Allt var mycket godare än det såg ut.


Efterrätten behövde man inte välja utan man uppmuntrades att ta från alla alternativ. Det brukar jag inte tacka nej till annars, men eftersom jag vid det här laget var ganska mätt (jag var inte ens hungrig när vi började äta) så tog jag bara av två sorter. En jordgubbscheesecake och en vitchokladmousseefterrätt. Fanatstiskt gott! Dessutom serverades det dessertvin till efterrätten :)


Nu var det några timmar med matuppehåll och då passade vi på att titta på film, få massage av stolen och spela spel. Jag kunde bara slumra i 40 min, men med tanke på all servering och det stora utbudet filmer höll jag mig sysselsatt resans 11 timmar.


Innan landning var det dags för en till måltid med förrätt, huvudrätt och efterrätt. Ett stort plus är att maten är riktigt god i businessclass.


Proppmätt rullade jag av planet, köade mig igenom säkerhetskontrollen och hämtade bagaget.


Sedan var det dags att hämta ut hyrbilen och lasta den full med vår packning.


Åkte in mot stan och det hotell vi skulle bo på de första nätterna innan vi fick vår lägenhet.


Ett av de bästa lägena i stan.


Pampig hall.


Utsikt över Union Square.


Vi försökte hålla oss vakna till klockan åtta på kvällen för att minimera jetlag. Vi hade då varit vakna i 25 timmar (minus 40 min slummer på planet).

1 kommentar:

  1. Lyxigt syrran! :) bra dokumenterat, helt enl önskemål!

    SvaraRadera