fredag 22 november 2013

Dan före Åka till Puerto Rico - dan

Nästa helg är det Thanksgiving här. En storhelg där många vänder hemåt för den stora middagen där kalkonen är huvudrätt. Vi är lyckligt lottade och har hela veckan ledigt och eftersom vi vänder hemåt över jul så passar vi på att resa. Så vi åker till Perto Rico nu på lördag :)

Förra året var vi till Hawaii över Thanksgiving. Vi blickar tillbaka och ser på lite bilder...

Oahu


En vulkanö med gamla kratrar.


Waikiki Beach, Honolulu.
Honolulu är Hawaiis huvudstad och är belägen på ön Oahu.


Oahus stolthet är Waikiki Beach där hotellkomplexen växt sig täta och de mest fashionabla butiker ligger längs strandpromenaden.



För vår del var det mer strandhäng och bad som lockade.


Flög sedan vidare till Kauai, ytterligare 100 km västerut.



Kauai


Kauai har Hawaiis Grand Canyon.


Bergsvandring på tu man hand. Ut i detta landskap begav vi oss ensamma på en dagsvandring.


Smakade på fallen passionsfrukt som låg på stigen framför oss. Såg det och en annan sorts frukt växa bland snåren.


Stora ormbunkar längs vägen.
Stigen som vi gick på var snårig och hal och hade inte använts på ett tag.


Ut på en ås som har stup på båda sidor.


Hisnande vackert.


Kom till stigens ände, längst ut på åsen.


En avgrund väntade den som fortsatte några meter till.


Tillbaka till strandliv och sol och bad.


Vi besökte varje kust Kauai hade att erbjuda.


Hoppade i en massa stora vågor.


Badade och snorklade med sköldpaddor, totalt tjugo till antalet. Vid ett tillfälle badade vi med 8 sköldpaddor samtidigt.


Vid ett av de första mötena med sköldpaddor för min del blev jag påkörd. Den var nog lika ovetande om att jag var där som jag var om att den var där. Den gjorde faktiskt tunneln genom mina ben. Jag stod redan bredbent med fötterna nedborrande på sandbotten (helt ovetande om vad som skulle hända). Skalet träffade insidan av mitt ena smalben riktigt hårt och jag blev så överraskad. Så där var jag i vågorna och hoppade på ett ben och försökte få klarhet i vad som hade kört på mig med en sådan kraft. De har riktigt hårt skal och det var inga småfisar direkt som simmade runt i dessa vatten, de flesta mätte runt 80cm över skalet och så brett särade jag inte på benen.


Sköldpaddorna är väldigt graciösa när de sakta tar nya paddeltag för att ta sig framåt, så man kan lätt tro att de simmar långsamt, vilket är typ raka motsatsen med vad de faktiskt gör. Några få armtag och de har kommit en bra bit iväg.


Var till norra sidan av ön och snirklade. Och då såg vi bland annat muränor. Detta var riktigt häftigt till en början.


Men eftersom vi snorklade på ganska grunt vatten med hela havsbotten täkt av korall och hade fått rekommendationer om att inte stöta till någon korall med fenorna så var det ganska svårt att ta sig bort från muränorna till ett säkert avstånd när strömmarna tog tag i en. Strömmarna gjorde mer att man gungade och sköts mot dem! Det var lite trixigt att simma baklänges med fenorna och det var svårt att vända om eftersom korallberg stack upp lite här och var, men till slut var jag på säkert avstånd.


Fanns också en hel del fina fiskar att snorkla med. Små och kvicka i en massa klara färger som inte stod still för fotografering.


Sjöborrarna var bättre fotoobjekt. Det är lite trixigt att hitta bra fokus när man hela tiden är i rörelse.


Simmade med ännu fler sköldpaddor.




Vi hade skaffat en undervattenskamera till Hawaiiresan eftersom vi vet av erfarenhet att vi gärna befinner oss i vattnet större delen av solsemestern. Det var klart värt det för våran del och kameran har vi nytta av varje gång vi ger oss ut på badäventyr. Den är dessutom förträfflig att ha när det regnar eller när det är minsta risk för väta som när man är ute på sjön.

1 kommentar:

  1. Vilka Fantastiska bilder, Underbart att se / Emmah

    SvaraRadera