torsdag 11 april 2013

Planer för Sverigeresan


Nu är det bara två veckor kvar tills jag åker till Sverige och hälsar på!!

Packningen planeras för fullt och det är lite in i mista detalj som måste planeras. Jag ska vara borta, eller hemma i Sverige i hela två månader! Det hade gått rätt lätt packmässigt om jag bara skulle backpacka runt och bara tänka ”lite och lätt”, men nu ska jag gå på diverse kalas, student och bröllop och då vill jag vara lite finare klädd än jag hade varit om jag backpackade. Så nu bestäms det flera festliga outfits från topp till tå. Gärna bra kombinationer som kan alterneras sinsemellan. Det är ett pusslande. Dessutom måste jag ju ta hänsyn till både maxvikt och storleksgräns på planet över Atlanten, har en stor väska så det ska förhoppningsvis få plats bara det håller vikten. Denna stora väska ska jag dock inte ha med mig på alla småresor inom Sverige, så då blir det kabinväskan och eventuell ytterligare bag.

Det som är plus är att jag till exempel kan köpa shampoo och balsam i Sverige, lär ändå gå åt en flaska utav varje till mitt långa hår under två månaders tid och om det skulle bli lite kvar går det att skänka bort.

Det andra pluset är att jag ska utgå från föräldrarnas boning. Då kommer jag kunna bo med dem mellan alla småresor och hinna umgås innan jag far över Atlanten igen. Dessutom har de ett rum till mig när jag kommer. Himla sjysst att få ett eget rum och en egen garderob när jag kommer hem till Sverige och slippa släpa runt all packning.

Det tredje pluset är att jag kan låna saker av mor och far. Badhandduk, lakan, gummistövlar, flytväst, värmande oömma kläder. Saker som tar plats och som de ändå har att låna ut.

Bekymret just nu är egentligen vädret eller rättare sagt den kvarvarande vintern i Sverige! Här har det varit över 20 grader varmt hela veckan (över 12 på nätterna) så jag är van att gå lite lättare klädd. I Sverige är det fortfarande snö och minusgrader på sina håll (som ni redan vet). Jag måste ju ta med det i beräkningarna, det är inte säkert det är torrt på marken så jag kan ha mina tunna ballerinaskor i tyg och det är inte så varmt än att det är shortsväder. Jag blir tokig på detta förvirrande väder.. Så därför har jag börjat titta på SVTs Mitt i naturen – Vår, där de kollar hur lång våren är från Sverige. Det gör att jag i alla fall har lite bättre koll på temperatur och väderförhållanden så att jag är realistisk i mina packningsplaner :) Önska mig lycka till!


2 kommentarer:

  1. Det ska bli kul när du kommer, sedan även när Viktor kommer! Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli kul att komma hem och träffa er alla! Kram Ida

      Radera